کاربرد فیلتر رزین در تصفیه آب

کاربرد فیلتر رزین در تصفیه آب

 

یکی از پرکاربردترین فیلترهای مورد استفاده در صنایع تصفیه آب، فیلتر رزین است، این فیلتر کاربرد گسترده ای در جداسازی املاح و آلاینده های موجود در آب برای مصارفی مانند: صنایع مواد غذایی، تولید داروها، مصارف آزمایشگاهی و… دارد.
اما شرایط استفاده از فیلتر رزین کمی با فیلترهای دیگر متفاوت است و به طور معمول از آن برای تصفیه کردن آب شرب استفاده نمیشود و بیشتر کاربرد این فیلتر در تصفیه آب آکواریوم است.

 

عملکرد فیلتر رزین

فیلترهای رزین با استفاده ازتبادلات یونی و آزادکردن یون ها سختی آب را از بین میبرد و کاهش میدهد. رزین ها دارای مولکول های بزرگ دو قطبی هستند که به همین دلیل میتوانند خاصیت چسبندگی خوبی داشته باشند و زمانی که به عنوان فیلتر در عملیات فیلتراسیون آب از آنها استفاده میشود میتوانند با چسبیدن به املاح داخل آب آنها را فیلتر کرده و از آب جدا کنند.
میتوان گقت یکی از ارزان ترین روش های فیلتراسیون آب، استفاده از رزین های کاتیونی و آنیونی بر سر آب است. پایین بودن هزینه استفاده از آنها برای مصارفی مانند آب آکواریوم مناسب است.
این فیلترها به طور کلی به سه نوع: فیلترهای کاتیونی که قابلیت انتقال یون های با بار مثبت را دارند، فیلتر های آنیونی همانطور که از اسمشان مشخص است قابلیت انتقال یون های منفی را دارند و میکس که هر یک کاربرد خاصی دارد.

نحوه تصفیه فیلتر رزین در تصفیه آب
رزین های کاتیونی قابلیت جداسازی املاحی مانند: آهن، هیدروژن، منیزیم، کلسیم و گوگرد را دارند، و به همین دلیل که تمام ذرات حتی مورادی که برای بدن انسان مفید هستند از این طریق حذف میشوند، نباید این فیلترها در مسیر آب نوشیدنی قرار بگیرند. و بیشتر برای آکواریوم ها مناسب هستند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

البته استفاده از آن برای آب هایی که دارای ذرات معلق بزرگ مانند آب های گل آلود و.. هستند مناسب نیست و بهتر است پیش از استفاده از آنها از فیلتر دیگری هم استفاده شود.

آیا میتوان از فیلترهای رزین در دستگاه های اسمز معکوس استفاده کرد؟

همانطور که گقتیم این نوع فیلتر برای تصفیه کردن آب برای آکواریوم کاربرد دارد و این دستگاه ها هم از تکنولوژی اسمز معکوس استفاده میکنند. به همین دلیل پاسخ این سوال مثبت است و میتوان از این فیلتر در اسمز معکوس استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *