آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستمی است که با تکنولوژی اسمز معکوس (reverse osmosis) کیفیت آب را در حجم بیشتر از 2.5 مترمکعب در روز بهبود می بخشد تا برای استفاده کننده نهایی قابل قبول تر باشد.

چنانچه مقدار آب تصفیه شده در روز بین 500 لیتر تا 2.5 مترمکعب باشد به دستگاه مزبور آب شیرین کن نیمه صنعتی گفته می شود.

 

استفاده نهایی ممکن است نوشیدن (آشامیدن)، تأمین آب صنعتی، آبیاری درختان و کشاورزی، جلوگیری از آلودگی رودخانه، تامین آب برای تفریحات و استخرهای آبی و یا بسیاری موارد دیگر از جمله بازگشت بی‌خطر آب تصفیه شده به محیط زیست باشد.

 

تصفیه آب آلودگی ها و اجزای نامطلوب را از بین می برد یا غلظت آنها را کاهش می دهد تا آب تصفیه شده برای استفاده ای خاص مناسب شود. در علم مهندسی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس سیستمی است که با استفاده از برخی تجهیزات قابلیت حذف پارامترهای تشکیل دهنده TDS و تولید آبی شیرین و قابل استفاده توسط انسان و سایر موجودات زنده را دارد.

طراحی مشخصات سیستم تصفیه آب صنعتی (نمک زدایی) توسط کارشناسان متخصص با استفاده از نرم افزار ROSA یا WAVE تولید شده توسط کمپانی DOW، انجام میشود.

 

آب شیرین کن صنعتی چیست؟

آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که بمنظور تصفیه و شیرین سازی آب در مقیاس بزرگ و صنعتی استفاده میشود. سیستم تصفیه آب اسمز معکوس آب شور و دارای املاح را از دریا، چاه آب، نهرهای زیر زمینی و قنات ها می گیرد و با اعمال فشار اسمزی تمامی املاح از جمله کلسیم، منیزیم، ذرات معلق، سدیم و… را با عبور آب از ممبران‌ها بعنوان غشاء نیمه تراوا حذف نموده و آبی شیرین در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  معایب سختی‌گیرهای مغناطیسی

این دستگاه با عناوینی همچون پکیج اسمز معکوس، پکیج RO صنعتی، دستگاه تصفیه آب صنعتی و… در بخشهای مختلف نام برده می شود. در ادامه به تجهیزات مورد استفاده در تولید و یا به عبارت بهتر ساخت دستگاه تصفیه اسمز معکوس می پردازیم.

آبهای ورودی به دستگاه‌های آب شیرین کن از منابع مختلفی میتواند تامین شود. در زیر به این موارد اشاره می شود:

  • آبهای زیر زمینی مثل چاه‌ها و قنات
  • آبهای زیر زمین بسته به موقعیت چاه و عوامل دیگر میتوانند هر رنج TDS و TH داشته باشد (اصطلاحا شیرین یا شور و با سختی پائین یا بالا)
  • آبهای سطحی مثل رودخانه‌ها و چشمه‌ها
  • آبهای سطحی معمولا شیرین هستند (به عبارتی رنج TDS در آن ها پائین می باشد) ولی میتواند سختی بالایی باشد (TH می تواند به نسبت بالا باشد)
  • آب دریاچه‌ها، دریاها و اقیانوس ها بسیار شور هستند (یعنی رنج TDS بسیار بالاست)

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *