سختی گیر آب و نحوه عملکرد

سختی گیر آب و نحوه عملکرد

 

قبل از پرداختن به مبحث سختی گیر آب، شاید بهتر است اول با واژه سختی آب (Water Hardness) آشنا شویم. هنگامی که از آب به عنوان آب سخت یاد می‌شود، بدان معنی است که حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به آب معمولی است. در واقع، سختی آب به دلیل وجود کاتیون‌های دو ظرفیتی و یا بیشتر در آب است. بدینسان، آبی را آب سخت می‌گویند که شامل یون‌هایی مانند کلسیم، منیزیم، منگنز، کروم و.. باشد.

با حل شدن بیشتر کلسیم و منیزیم، درجه سختی آب نیز افزایش می‌یابد. از آنجایی که کلسیم و منیزیم یون‌های با بار مثبت هستند، در زمان حضور آن‌ها، دیگر یون‌های دارای بار مثبت در مقایسه با آبی که فاقد کلسیم و منیزیم باشد، به سختی با آب حل شده که به همین دلیل، صابون در آب سخت حل نخواهد شد.

سختی آب بصورت سختی موقت و سختی دائم در آب موجود است که سختی موقت با حرارت دادن به آب از بین خواهد رفت، اما از بین بردن سختی دائم به این سادگی نیست. برای برطرف شدن سختی دائم، نیاز به دستگاه‌هایی است که به آن‌ها سختی‌گیر آب گویند.

سختی گیر آب و نحوه عملکرد

سختی گیر آب یک سیستم فیلتراسیون و بخش مهمی از سیستم تصفیه آب است که برای حذف غلظت بالای کلسیم و منیزیم که از عوامل ایجاد سختی آب هستند، به کار گرفته می شود. هنگامی که آب از سختی گیر آب عبور می کند، مواد معدنی آب سخت توسط سیستم فیلتر شده و آب نرم در لوله کشی جریان می یابد. بر خلاف آب سخت، آب نرم رسوب نامحلول تشکیل نمی دهد، در لوله ها و مخازن رسوب نمی کند یا با پاک کننده هایی مانند صابون تداخل ایجاد نمی نماید.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  نانو فیلتراسیون

آب سخت عملکرد وسایلی مانند لباسشویی و ظرفشویی را نیز تحت تأثیر قرار داده و به دلیل ایجاد رسوب، نیاز به استفاده از مواد شوینده در لباسشویی بیشتر شده و حتی مانع از براق شدن ظرف های شسته شده با ماشین ظرفشویی می شود. احساس خشکی و خارش پوست سر و حتی ریزش موها، از دیگر مشکلاتی است که آب سخت به دنبال دارد. بنابراین استفاده از سختی گیر آب در بسیاری از صنایع و حتی خانه ها ضروری به نظر می رسد.

عملکرد سختی گیر آب چگونه است؟

می توان گفت عملکرد سختی گیر آب بسیار شبیه به آهنربا است. آهنرباهای میله ای دارای یک سر مثبت و یک سر منفی هستند. فرض کنید دو آهنربای میله ای دارید و هر دو انتهای مثبت را به هم متصل کنید. چه اتفاقی می افتد؟ همدیگر را دفع می کنند.

مهم نیست چقدر تلاش می کنید، غیر ممکن است که بتوانید آنها را به هم وصل کنید. اما بدون هیچ تلاشی می توانید انتهای مثبت یکی را به انتهای منفی دیگری متصل کنید. این واقعیت که چیزهای مثبت و منفی همدیگر را جذب می کنند، ایده اصلی نحوه عملکرد سختی گیر آب است.

کلسیم و منیزیم، دو عامل اصلی سختی آب، هر دو مولکول هایی با بار مثبت هستند. هنگامی که آب سخت از سیستم سختی گیر آب پمپ می شود، از یک فیلتر پر از دانه های رزین با بار منفی عبور می کند. درست مانند آهنرباها، با عبور آب سخت از میان دانه های رزین، کلسیم و منیزیم با بار مثبت، جذب دانه های رزین با بار منفی خواهند شد و از آب حذف می شوند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  بررسی جامع دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

شرکت رزآب صنعت، از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی و قطعات یدکی آب شیرین کن میباشد . رزآب صنعت با بیش از 10 سال سابقه تخصصی در زمینه افزایش کیفیت آب آشامیدنی و بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص به ارائه خدمات ارزنده در کنار عرضه دستگاه تصفیه آب پرداخته و شما را در انتخاب یک دستگاه مناسب همراهی خواهد کرد.

پیشنهاد میشود برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب با کارشناسان فروش رزآب صنعت تماس حاصل فرمایید تا طبق نیاز شما گزینه های مناسب معرفی گردیده و بهترین محصولات در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد. همچنین می توانید از سایت تخصصی ما در زمینه تصفیه آب نیز دیدن کنید. برای مشاهده سایت کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *