دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10 متر مکعب

دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10 متر مکعب

دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10,000 لیتر:

دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10 متر مکعب به روش اسمز معکوس کار کرده و تا ظرفیت 10 متر مکعب می تواند آب را تصفیه کند. آبی که این دستگاه تصفیه می کند، لب شور محسوب می شود که در کاربردهای صنعتی و کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه آلاینده هایی همچون کلر، سرب، آهن و منگنز، نیترات و نیتریت، فلزات سنگین، مس، آرسنیک را از آب حذف کرده و با حذف یا کم کردن سختی آب، بو و طعم نامطبوع آب را می گیرد.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی در حقیقت از نظر مقیاس، بسیار بزرگتر از دستگاه های تصفیه آب خانگی هستند و برای مصارف کشاورزی و کارخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها همچنین ظرفیت های بسیار متنوعی دارند که از 3 متر مکعب شروع می شود و روش آنها برای تصفیه آب نیز، اسمز معکوس می باشد.

اسمز معکوس بهترین سیستم تصفیه آب برای تصفیه آب لب شور مورد نیاز صنعت، کشاورزی و آب شرب است. نام دیگر دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب شیرین کن صنعتی است که در دو ظرفیت 10 و 20 متر مکعب در فروشگاه اینترنتی لوتوس سازان آذر به فروش می رسد.

مزایای استفاده از آب شیرین کن RO صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10000 لیتر مزایای بسیار زیادی دارد که از میان آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • از توان عملیاتی و ظرفیت بسیار بالا برای تصفیه آب لب شور برخوردارند
  • طراحی آنها بر اساس مقادیر مختلف آب ورودی صورت گرفته و ظرفیت تولید آنها متفاوت است
  • آلاینده های موجود در آب را به خوبی حذف کرده و آب را کاملا تمیز می کنند
  • روش تصفیه آب به روش اسمز معکوس در این دستگاه ها کاملا مقرون به صرفه است
  • آب لب شور را با صرف کمترین انرژی تصفیه کرده و آماده مصارف مختلف می سازند
  • پساب خروجی از دستگاه می تواند به محیط زیست بازگشته و یا مجددا بازیابی شود

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10 متر مکعب کاربردهای بسیار متنوعی دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی، صنعتی و گلخانه ای را به مقدار کافی تامین کرده و این قابلیت را دارد که از آب لب شور، آب شرب تامین نماید.
  • آب مورد نیاز برای رشد محصولات کشاورزی، دام و طیور و… را با بازدهی بالا و کیفیت مناسب تولید می کند
  • آب مورد نیاز کارخانه های داروسازی و لوازم آرایشی را به مقدار کافی تامین می کند
  • آب مورد نیاز صنایعی همچون پتروشیمی، فولاد، نساجی، کاغذسازی، رنگ سازی، مواد شوینده و… را فراهم می کند
  • آب مصرفی و مورد نیاز نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی را تولید می کند
  • پساب های صنعتی را به خوبی بازیافت می کند
  • آب مناسب و مورد نیاز دستگاه های دیالیز در بیمارستان ها را تامین می کند

دلایل استفاده از تصفیه آب کشاورزی

آب شور در کشاورزی کیفیت محصول را کاهش داده و روند تولید را کاملا کند می کند. همچنین قدرت جذب خاک و خصوصیات فیزیکی آن را کاهش داده و نهایتا خاک را بایر می کند! مهم ترین دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در بخش کشاورزی به شرح ذیل است:

  • حضور بیش از حد سدیم در آب مورد نظر که بیش از سایر کاتیون ها است
  • غلظت بالای کربنات و بی کربنات و در کل ترکیبات آنیونی موجود در آب
  • غلظت بیش از حد بور و سایر عناصری که برای رشد گیاه مضر هستند
  • غلظت بالای نمک های محلول در آب و زیاد بودن میزان شوری آب

وقتی آب مورد نیاز برای کشاورزی را تصفیه می کنند، عناصری همچون بور و لیتیوم را از آن حذف می کنند و اینگونه جلوی سوختگی برگ درختان را که ناشی از حضور لیتیوم در آب است، می گیرند. در کلیت به این دلیل که آب مورد استفاده در کشاورزی به دلایلی صنعتی آوده است و غلظت مواد سمی در آن بالا است، حتما باید آن را بواسطه آب شیرین کن صنعتی تصفیه کرد.

نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

برای نگهداری اصولی از دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10 متر مکعب حتما باید یک سری موارد رعایت شوند. دقت کنید که هر زمان مشکلی در عملکرد دستگاه شدید، حتما با با کارشناسی که دستگاه را برای شما نصب کرده تماس بگیرید و سعی کنید مشکل را حل کنید تا متحمل هزینه های گزاف برای تعمیرات دستگاه نشوید. در کل برای نگهداری اصولی از دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس نکات زیر را رعایت کنید:

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  دستگاه تصفیه آب صنعتی RO چیست؟

با رویت تغییر رنگ فیلترهای میکرونی به رنگ کدر و قهوه ای سریعا جهت تعویض آنها اقدام کنید.

چنانچه از آب شهری استفاده می کنید، به علت حضور کلر حتما میزان کلری را که از فیلترهای کربنی عبور می کند، بسنجید و جهت سهولت کار از کیت های تست کلر استفاده کنید.

فشار سنج هایی را که در دستگاه تصفیه آب صنعتی تعبیه شده اند، مدام بررسی کنید. نتایج را بصورت روزانه یادداشت کنید و چنانچه دیدید این نتایج تفاوت زیادی با هم دارند، حتما با شرکت سازنده دستگاه تماس بگیرید.

اگر دیدید دبی آب تصفیه شده با افت فشار مواجه شده است و یا ممبران دچار گرفتگی شده، می توانید به سیستم (CIP (Cleaning in Place رجوع کنید.

در هر صورت دستگاهی را خریداری کنید که ظرفیت آن بیش از آن چیزی است که می خواهید. این کار باعث می شود که گاهی اوقات بتوانید دستگاه را خاموش کنید و اینگونه به افزایش طول عمر آن کمک می کنید.

حتما یدکی فیلترهای دستگاه را برای شرایط اضطراری داشته باشید.

اگر می خواهید دستگاه را به مدت بیش از 72 ساعت خاموش کنید، حتما یادتان باشد که ممبران های اسمز معکوس را در داخل محلول نگهدارنده غوطه ور کنید. در غیر اینصورت ممبران ها از بین می روند.

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت 10 متر مکعب 

این دستگاه اجزا و قطعات مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

1- بوستر پمپ (Booster Pump):

دستگاه تصفیه آب صنعتی دارای یک سری فیلترهای شنی و کربنی است که برای تامین فشار مورد نیاز آنها از بوستر پمپ استفاده می شود. این قطعه از یک بخشی به نام پرشر سوئیچ برخوردار است که فشار آن مدیریت می کند و هرگاه بیش از حد مجاز افزایش یابد، آن را از مدار خارج می کند تا به سیستم آسیب نرساند. پرشر سوئیچ از سوی اپراتور قابل تنظیم می باشد.

2- فیلتر شنی و کربنی (Sand and Carbon Filter):

همانطور که می دانید در آب یک سری ذرات معلقی وجود دارد که از بین بردن آنها به عهده فیلتر شنی است. در داخل این فیلتر از سیلیس استفاده شده است که از سه سایز مختلف برخوردار است. همچنین خنثی سازی آب ورودی از هرگونه رنگ، بو و کلر نیز برعهده فیلتر کربنی است.

3- شاسی (Structure):

همانطور که می دانید شاسی آن جزیی از دستگاه است که قطعات دستگاه را نگه می دارد و جنس های مختلفی دارد که انتخاب آن بستگی به نوع کاربرد و محلی دارد که دستگاه در آن مستقر می گردد.

4- فیلتر کارتریج  (Cartridge Filter):

حذف ذرات معلقی که اندازه آنها از 5 میکرون بزرگتر است، برعهده این فیلتر است. فیلتر کارتریج در دستگاه تصفیه آب صنعتی پس از فیلترهای شنی و کربنی قرار می گیرد.

5- پمپ اصلی (RO High Pressure Pump):

این پمپ در دستگاه پیش از فیلتر ممبران قرار می گیرد و وظیفه آن این است که فشار مورد نیاز برای انجام فرآیند اسمز معکوس را تامین نماید.

6- پرشروسل (Pressure Vessel):

ممبران ها اجزایی آسیب پذیر در دستگاه تصفیه آب هستند که این قطعه برای نهگداری از آنها تعبیه شده است. تحمل فشار پرشروسل بالاست. به گونه ای که فشار بالای تامین شده توسط مخزن را هم تحمل می کنند. با توجه به نوع و کاربردی که دستگاه شما دارد، می توان از انواع مختلف پرشروسل های 1 المانه (دارای ظرفیت نصب 1 ممبران) تا 6 المانه (دارای ظرفیت نصب 6 ممبران) استفاده کرد.

7- ممبران (Memberane):

نام دیگر این فیلتر غشا نیمه تراوا است که بخش اصلی دستگاه تصفیه آب صنعتی RO می باشد و می تواند کلیه ذرات جامد محلول در آب یا TDS را با دقت فیلتراسیون 99.6% تصفیه کند.

8- گیج های فشار (Pressure Gauges):

این گیج ها فشار را در نقاط مختلف دستگاه اندازی گیری کرده و فشار ورودی و خروجی را کنترل می کنند. از این قطعه در نقاط مختلف دستگاه استفاده می شود. مثلا از گیج فشار بعد از پمپ RO استفاده می شود تا فشار آب خروجی از فیلترهای کارتریج را اندازه گیری کند. چنانچه فشار کم باشد، باید فیلترهای کارتریج تعویض گردند.

9- سیستم تزریق آنتی اسکالانت (Anti Scalant Injection System):

از این سیستم به دو منظور جلوگیری کردن از رسوب انواع نمک ها بر روی روزنه های غشای ممبران RO و نگهداری از طول عمر فیلتر ممبران و جلوگیری از کاهش طول عمر آن استفاده می شود. اعضای این قطعه شامل دوزینگ پمپ و مخزن ذخیره حاوی آنتی اسکالانت می باشد که از دوزینگ پمپ برای پمپ کردن ماده ضد رسوب به داخل فیلتر ممبران استفاده می کنند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  کاربرد فناوری نانو در تصفیه آب

10 فلومترها (Flow Meter):

فلومترها میزان جریان یا دبی آب را در نقاط مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی اندازه می گیرند و این موارد شامل اندازه گیری دبی آب تولید شده، پساب و آب برگشتی به سیستم برای بازیابی می شود.

11- سیستم میکس (Blend Permeate):

جامدات محلول در آب را که به آن TDS گویند، بواسطه سیستم میکس تنظیم می کنند. از آنجایی که آب تصفیه شده به شیوه RO املاح معدنی ندارد، می توان شیر میکس را باز کرد تا مقداری آب تصفیه نشده دارای املاح به آن اضافه شده و میزان TDS آب متعادل شود.

12- پرشر سوئیچ (Pressure Controller):

از این قطعه برای جلوگیری از کاهش یا افزایش فشار به بیش از مقداری که تعیین شده استفاده می کنند و در دو نوع پرشر سوئیچ فشار بالا (High Presssure Switch) و پرشر سوئیچ فشار پایین (Low Presssure Switch) ساخته می شوند.

13- TDS متر پانلی (TDS Meter):

این یک دستگاه TDS سنج است که میزان TDS را در آب تصفیه شده اندازه می گیرد.

14- تابلو برق:

این قطعه در حقیقت انرژی مورد نیاز دستگاه را فراهم کرده و بخش های مختلف دستگاه را نیز کنترل می کند. تابلو برق در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود و قابل استفاده است.

15- لوله کشی فشار پائین و فشار بالا:

انواع سیستم لوله کشی که در دستگاه تصفیه آب صنعتی به کار می رود، لوله کشی فشار پایین و بالا است. سیستم لوله کشی فشار پایین را از UPVC یا تمام استیل می سازند. برای سیستم لوله کشی فشار بالا هم از استنلس استیل استفاده می شود.

16- واحد CIP یا شستشوی دوره ای:

از آنجایی که آب در داخل ممبران ها می ماند و امکان میکروبی شدن آن وجود دارد، واحد سی آی پی بصورت اتوماتیک، آنها را شستشو می دهد و رسوبات و آلودگی ها را از سطح شان پاک می کند. معمولا پیش می آید که فیلترهای ممبران در دستگاه تصفیه آب RO مسدود می شوند. از این رو واحد CIP به صورت دوره ای این فیلترها را شستشو می دهد تا سطح غشای آنها پاک شود.

دقت کنید که جهت شستشوی به موقع ممبران برای پاک شدن رسوبات و جلوگیری از مسدود شدن منافذ آن، بسیار مهم است. چرا که طول عمر دستگاه را به وضوح افزایش می دهد! این سیستم معمولا روی شستشوی 6 ماه یکبار یا سالی یکبار تنظیم می شود. اما این موضوع بستگی به نوع آب ورودی به دستگاه و آلودگی های موجود در آن دارد.

نکته مهم: چنانچه می بینید فیلترهای ممبران شما خیلی زود مسدود می شود و مجبور هستید مکررا دستگاه را CIP کنید، باید فیلترهای پیش تصفیه را تعویض کنید.

17- شیر برقی:

این قطعه از دستگاه تصفیه آب صنعتی دو وظیفه مهم برعهده دارد که عبارتند از:

  1. آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را قطع و وصل می کند. این اتفاق زمانی می افتد که پمپ دستگاه به هر دلیلی خاموش شود و در نتیجه شیر برقی جریان آب را قطع می کند. چرا که اگر چنین نکند، آب فشار لازم برای ورود به فیلتر ممبران را از دست خواهد داد!
  2. مسیر آب را جهت انجام عملیات Back Wash فیلتر کربنی و شنی می بندد. در واقع این شیر مسیر آب را می بندد تا فیلترهای کربنی و شنی را شستشو دهد. آب نیز در این فرصت مسیر برعکس پیدا کرده و ذرات اضافه ای را که به شن ها گیر کرده را جدا می کند و به سمت فاضلاب می فرستد.

18- تانک ذخیره و فلوتر:

از این قطعه در مدار برق دستگاه استفاده می کنند تا چنانچه مخزن ذخیره آب پر شد، فلوتر به کار افتاده و واحد تصفیه RO را خاموش کند. وقتی آب ذخیره شده در مخزن مصرف شد، دستگاه بصورت خودکار شروع به کار می کند.

 

شرکت رزآب صنعت، از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی و قطعات یدکی آب شیرین کن میباشد . رزآب صنعت با بیش از 10 سال سابقه تخصصی در زمینه افزایش کیفیت آب آشامیدنی و بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص به ارائه خدمات ارزنده در کنار عرضه دستگاه تصفیه آب پرداخته و شما را در انتخاب یک دستگاه مناسب همراهی خواهد کرد.

پیشنهاد میشود برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب با کارشناسان فروش رزآب صنعت تماس حاصل فرمایید تا طبق نیاز شما گزینه های مناسب معرفی گردیده و بهترین محصولات در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد. همچنین می توانید از سایت تخصصی ما در زمینه تصفیه آب نیز دیدن کنید. برای مشاهده سایت کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *