تصفیه فاضلاب های صنعتی

تصفیه فاضلاب های صنعتی

 

واحدهای تصفیه فاضلاب های صنعتی

در این مقاله به بررسی چند واحد تصفیه فاضلاب های صنعتی می‌پردازیم که عبارتند از:

آشغال‌گیر در تصفیه فاضلاب صنعتی، دانه‌گیری، متعادل‌ساز، تنظیم PH در تصفیه فاضلاب صنعتی

ته‌نشینی اولیه، ته‌نشینی اولیه یا DAF متعاقب انعقاد و لخته‌سازی، AOP یا اکسیداسیون پیشرفته

کربن فعال به عنوان جاذب سطحی، انعقاد و لخته سازی( ته نشینی)، تصفیه بیولوژیکی، گندزدایی.

دانه‌گیری

دانه‌گیر برای حذف مواد دانه‌ای موجود در فاضلاب استفاده می‌شود. مواد دانه‌ای مانند شن، ماسه، تفاله چای، قهوه و …. با استفاده از دانه‎گیر حذف می‌شود. استفاده از دانه‌گیر در اغلب صنایع غذایی توصیه می‌شود.

آشغال‌گیر در تصفیه فاضلاب صنعتی

اولین تصفیه مورد استفاده در تصفیه فاضلاب صنعتی، آشغال‌گیر است.

در این مرحله مواد معلق درشت از فاضلاب جدا می‌شود.

این کار با کمک صفحه‌های فلزی که دارای سوراخ‌هایی به قطر چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر در آن ساخته شده و یا با استفاده از تورهای سیمی و به کمک میله‌‌هایی که به صورت مایل در امتداد جریان فاضلاب قرار داده می‎شود انجام می‌گیرد.

تنظیم PH در تصفیه فاضلاب صنعتی

 بسیاری از فاضلاب‌های صنعتی از جمله فاضلاب تولید کاغذ و مقوا حاوی مواد اسیدی یا بازی است و  PHآنها باید روی خنثی تنظیم شود. در تصفیه فاضلاب صنعتی برای خنثی‌سازی از فرایندهای مختلفی استفاده می‌شود.

برخی از فرایندهای مورد استفاده در خنثی‌سازی عبارتند از:

اختلاط فاضلاب‌های اسیدی و بازی،

خنثی‌سازی فاضلاب‌های اسیدی با آهک یا دوغاب آهک،

سود، سدیم سولفیت یا آمونیاک و برای خنثی‌سازی فاضلاب‌های بازی، از سولفوریک اسید، اسید کلریک یا کربن دی اکسید استفاده می‌شود.

متعادل‌ساز

نوساناتی آهنگ جریان و میزان آلودگی فاضلاب ورودی به اکثر تصفیه خانه‌های فاضلاب مشاهده می‌شود. یکنواخت‌سازی جریان برای برای غلبه بر مشکلات بهره‌برداری ناشی از نوسانات جریان، بهبود عملکرد واحدهای پایین دست و کاهش ابعاد و هزینه‌های ساخت واحدهای پایین دست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ته‌نشینی اولیه

برخی فاضلاب‌ها دارای مواد معلق زیادی می‌باشد که عمدتا در این واحد از فاضلاب جدا می‌شوند. همچنین مقداری از BOD۵ نیز که به صورت معلق وجود دارد در این واحد از فاضلاب جدا می شود. هر اندازه میزان BOD۵ در فاضلاب ورودی کاهش یابد انرژی کمتری در راکتور بیولوژیکی برای حذف BOD۵ باقی‌مانده لازم است. به همین دلیل واحد ته نشینی اولیه واحد مهمی در کاهش انرژی مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب محسوب می‌شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  تصفیه آب صنعتی و فرایند آن

ته‌نشینی اولیه یا DAF متعاقب انعقاد و لخته‌سازی

به علت وجود مواد شیمیایی معدنی، جامدات معلق، رنگ و … در فاضلاب، برای تصفیه  فاضلاب صنعتی پیشنهاد می‌شود حتما از یک واحد ته‌نشینی اولیه جهت حذف جامدات معلق استفاده نمود. همچنین با توجه به نوع تولید در هر واحد صنعتی پتروشیمی ممکن است به دلیل وجود رنگ یا جامدات معلق سبک و یا زیاد بودن چربی و روغن، ته‌نشینی اولیه با واحد DAF متعاقب انعقاد و لخته‌سازی جایگزین شود.

AOP یا اکسیداسیون پیشرفته

به علت وجود میزان COD زیاد در فاضلاب صنعتی، یکی از راه حل‌های حذف این پارامتر، استفاده از اکسیداسیون پیشرفته در تصفیه فاضلاب این صنعت می‌باشد.

 

کربن فعال به عنوان جاذب سطحی

در تصفیه فاضلاب صنعتی ، بخصوص در تصفیه فاضلاب‌های با COD بالا، معمولا از یک جاذب سطحی به عنوان آخرین واحد تصفیه بهره برداری می شود.

کربن فعال یک ماده جاذب سطحی است که در تصفیه فاضلاب استفاده گسترده ای دارد.

انعقاد و لخته سازی، ته نشینی

با توجه به فرایند تولید در صنایع تولید کاغذ و مقوا، فاضلاب این صنایع محتوی جامدات معلق زیادی می‌باشد.

این جامدات که اکثرا به صورت کلوئید هستند.

فاضلاب این صنایع شامل خرده‌های چوب، ذرات فلزی، بقایای چسب، خاک و شن و ماسه و… (که در کاغذها و مقواهای بازیافتی وجود دارد) می‌باشد که توسط ته‌نشینی از جریان فاضلاب حذف می‌گردند.

با توجه به اینکه این مواد اغلب بسیار سبک بوده و دارای بار الکتریکی نیز می‌باشند، ته‌نشینی آنها زمان زیادی نیاز دارد. جهت کاهش زمان مورد نیاز از انعقاد و لخته‌سازی کمک گرفته می‌شود. همچنین جوهر و رنگ که در اثر شستشوی کتب و مجلات بازیافتی وارد فاضلاب می‌شوند نیز توسط این واحد (انعقاد، لخته‌سازی و ته نشینی) قابل حذف می‌باشد.

تصفیه بیولوژیکی

در یک تصفیه خانه فاضلاب هرگاه تصفیه مکانیکی برای کاهش آلودگی فاضلاب کافی نباشد از کار موجودات زنده ای به نام باکتری‌های هوازی و یا بی هوازی برای ادامه‌ی تصفیه فاضلاب یاری می‌گیرند. کار واحدهای تصفیه زیستی در تصفیه خانه همانا تشدید عملی است که به طور خودبخودی در طبیعت رخ می دهد یعنی یا ایجاد محیطی مناسب برای رشد و افزایش تعداد باکتریهای نامبرده مدت زمان تصفیه طبیعی را که ممکن است به چندین روز برسد به چند ساعت کاهش می دهند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  تصفیه آب استخر
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به روش بی هوازی

استفاده از فرایند تصفیه فاضلاب به کمک باکتری های بی هوازی معمولا برای آن دسته از فاضلاب تولیدی در صنایع غذایی مرسوم است که دارای فاضلابی با بار آلی زیاد باشند. کارخانجات تولید مواد گوشتی و پروتئینی، کنسروسازی، گشتارگاه ها، صنایع لبنی و دامداری ها از جمله این صنایع می باشند.

بسته به خصوصیات فاضلاب می‌توان از UAFBR، UASB, UABR و یا سایر سیستم‌های بی‌هوازی (به ویژه سیستم‌های تلفیقی) استفاده نمود.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به روش هوازی

اساس کار این روش تصفیه رسانیدن اکسیژن به فاضلاب است.

با اکسیژن محلول در فاضلاب تکثیر مثل باکتری‌های هوازی شدت یافته و این باکتری‌ها براطراف ذرات و قطعات کوچک تشکیل شده از مواد آلی موجود در فاضلاب نشسته و لخته‌هائی را تولید می‌نمایند. این لخته‌ها که هزاران باکتری هوازی‌را با خود حمل می‌کند در روش‌های گوناگون تصفیه زیستی مهمی را ایفا می‌کنند. لخته‌های نامبرده یا به صورت معلق و شناور در فاضلاب می‌مانند یا بر بستر سنگی یا پلاستیکی می‌نشینند. با توجه به خصوصیات فاضلاب می‌توان از سیستم‌های رشد معلق (لجن فعال) و یا رشد چسبیده (MBBR,MBR) بهره گرفت.

گندزدایی

در هر تصفیه‌خانه پس از پایان آخرین مرحله تصفیه فاضلاب صنعتی به منظور حذف عوامل بیماری‌زا به گندزدایی نیاز داریم.

متداول‌ترین روش گندزدایی از مواد شیمیایی اکسیدکننده نظیر ازن، کلر و … می‌باشد.

 

شرکت رزآب صنعت، از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی و قطعات یدکی آب شیرین کن میباشد . رزآب صنعت با بیش از 10 سال سابقه تخصصی در زمینه افزایش کیفیت آب آشامیدنی و بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص به ارائه خدمات ارزنده در کنار عرضه دستگاه تصفیه آب پرداخته و شما را در انتخاب یک دستگاه مناسب همراهی خواهد کرد.

پیشنهاد میشود برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب با کارشناسان فروش رزآب صنعت تماس حاصل فرمایید تا طبق نیاز شما گزینه های مناسب معرفی گردیده و بهترین محصولات در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد. همچنین می توانید از سایت تخصصی ما در زمینه تصفیه آب نیز دیدن کنید. برای مشاهده سایت کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *