آنتی اسکالانت چیست

آنتی اسکالانت چیست

 

آنتی اسکالانت چیست؟

محلولی به جهت کاهش اثرات رسوب ناشی از گرفتگی روزنه‌های غشای اسمز معکوس توسط نمک‌های محلول در آب  استفاده می‌شود، آنتی اسکالانت در طول  عمر  ممبران اسمز معکوس تاثیر زیادی دارد و  از هزینه های تعویض فیلترهای مصرفی سالیانه می‌کاهد.

به دلیل وجود نمک‌های محلول در آب ورودی به سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس و آب شیرین کن و ایجاد گرفتگی و رسوب در روزنه‌های میکرونی پلی‌آمید ممبرین‌های اسمز معکوس و اصطلاحاً پدیده scaling به وجود می‌آید.

از جمله موادی که روی غشای پلی آمید ( ممبرین) رسوب می‌کنند، می‌توان به

کربنات کلسیم (CaCO₃)،

سولفات کلسیم (CaSO₄)،

سولفات باریم (BaSO₄)،

و سولفات استرونیوم (SrSO₄) اشاره کرد.

رسوبات سیلیکا (SiO₂) و فلوراید کلسیم (CaF) کمتر متداول هستند اما مشکل‌ساز هستند.

جهت جلوگیری این نمک‌های محلول بر روی ممبرین به آب ورودی به سیستم RO آنتی اسکالانت Antiscalant  تزریق می‌شود.

معایب استقاده از آنتی اسکالانت نا مرغوب باعث کاهش ظرفیت تولید، بالا رفتن میزان نمک‌های محلول در آب تولید TDS خروجی تولید، افزایش فشار بر پمپ‌های طبقاتی و کاهش طول عمر پمپ و افزایش برق مصرفی ناشی از بالا رفتن میزان آمپر، تعدد شستشوی ممبران ناشی از گرفتگی و در نهایت کاهش طول عمر در ممبران‌ها و تعویض زود هنگام آن می‌گردد.

آنتی اسکالانت‌ها در انواع مختلف جهت راهبری در سیستم‌های اسمز معکوس با آب ورودی لب شور و سیستم اسمز معکوس با آب ورودی دریایی و انواع آنالیزهای ورودی آب محاسبه و در اختیار مشتریان محترم قرار داده می‌شود.

میزان مصرف ، عملکرد و کاربرد آنتی اسکالانت با توجه به نرم افزار های شرکت سازنده و نیز کیفیت آب ورودی (لب شور – دریایی) به سیستم‌های اسمز معکوس محاسبه و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده می‌شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  آب شیرین کن دریا

آنتی اسکالانت ( Antiscalant  )  پلیمرهایی بر پایه اسید آکریلیک ( Acrylic acid polymers) و یا ارگانوفسفات ( Organophosphatess ) می‌باشند که وظیفه کنترل تشکیل رسوب کربنات کلسیم در شرایطLSI   و  S&DSIمثبت و کنترل تشکیل سایر رسوبات (سولفات‌ها، فلوئورید، سیلیس و … ) در شرایط SR  بالاتر از ۱۰۰ % را بر روی ممبرین‌های اسمز معکوس بر عهده دارند و به زبان ساده‌تر، آنتی اسکالانت‌ها مانع از تشکیل رسوب (scaling) روی سطح ممبرین RO  می‌شوند.

آنتی اسکالانت‌ها معممولاً قبل از فیلتر کارتریج تزریق می‌شوند.

به دلیل اینکه دارای بار الکتریکی منفی می‌باشند مانع جذب کریستال‌های رسوب با بار مثبت می‌شوند و باعث می‌شوند که رسوب دیگر رشد نکند.

در واقع آنتی اسکالانت‌ها رسوب را از بین نمی‌برند.

بلکه سرعت تشکیل رسوب را کند می‌کنند تا رسوب به راحتی شکل نگیرد (کریستالی نشود) و توسط آب حل شده و از سطح ممبرین شسته شود.

باید به این نکته دقت داشت که هر آنتی اسکالانت روی یک دسته از رسوبات تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل نمی‌توان از یک آنتی اسکالانت برای تمام رسوبات استفاده کرد.

مواد ضد رسوب ممبران اسمز معکوس

رنگ: زرد کمرنگدانسیته در دمای °C20: 11/1-06/1

pH محلول: کمتر از ۲

رنگ: کهربایی یا زرددانسیته در دمای °C20: 25/1-18/1

pH محلول: کمتر از ۳

رنگ: کهربایی یا زرددانسیته در دمای °C20: 15/1-11/1

pH محلول: کمتر از ۵

رنگ: کهربایی یا زرددانسیته در دمای °C20: 25/1-16/1

pH محلول: کمتر از ۴

رنگ: قهوه‌ای یا کهرباییدانسیته در دمای °C20: 15/1-10/1

pH محلول: ۱۳-۱۰

 

 

شرکت رزآب صنعت، از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی و قطعات یدکی آب شیرین کن میباشد . رزآب صنعت با بیش از 10 سال سابقه تخصصی در زمینه افزایش کیفیت آب آشامیدنی و بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص به ارائه خدمات ارزنده در کنار عرضه دستگاه تصفیه آب پرداخته و شما را در انتخاب یک دستگاه مناسب همراهی خواهد کرد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  تصفیه آب صنعتی

پیشنهاد میشود برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب با کارشناسان فروش رزآب صنعت تماس حاصل فرمایید تا طبق نیاز شما گزینه های مناسب معرفی گردیده و بهترین محصولات در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد. همچنین می توانید از سایت تخصصی ما در زمینه تصفیه آب نیز دیدن کنید. برای مشاهده سایت کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *