همه چیز درباره تصفیه آب صنعتی

همه چیز درباره تصفیه آب صنعتی

 

همه چیز درباره تصفیه آب صنعتی:همانطور که می‌دانید استفاده از آب اقیانوس‌، دریا، رودخانه و سایر آب‌های جاری در سطح زمین، به دلیل داشتن باکتری، ویروس، قارچ، جلبک و.. قابل استفاده نیستند. اینکه بیشتر سطح کره زمین از آب پوشیده شده، دلیل قانع کننده‌ای برای مورد استفاده بودن این آب‌ها نمی‌باشد. در واقع، بدون عمل تصفیه آب، استفاده از آب‌های موجود بر روی زمین ممکن نیست و برای هر کاربردی، تصفیه آب باید به روش مخصوص خودش صورت بگیرد. روشن است که تصفیه‌ی آب صنعتی امری ساده نیست و همچنین باید بدانید که این فرآیند، طی چندین مرحله انجام می‌شود. برای تصفیه یا شیرین کردن آب، معمولا سه روش کلی مورد نظر است که شامل پیش تصفیه، عبور از فیلتر ممبران و تصفیه نهایی می‌باشند. به منظور بالا بردن کیفیت آب، تمامی این مراحل باید به صورت دقیق و درست صورت گیرد. دراین مطلب به طور مختصر به مبحث همه چیز درباره تصفیه آب صنعتی می پردازیم.

اهداف و لزوم استفاده از تصفیه آب صنعتی

داشتن منابع آب پاکیزه برای تمامی افراد و صنایع مختلف، موضوعی بسیار حیاتی است. اگرچه به دلیل کمبود منابع آب پاکیزه ، نیاز به استفاده از روش تصفیه بوده تا بتوانیم آب مورد نیاز کاربردهای مختلف را از منابع آب زیرزمینی و سطحی تامین کنیم. در حقیقت، تصفیه آب یا شیرین کردن آب، به منظور یک هدف مشترک که جداسازی انواع آلاینده‌ها جهت بهبود بخشیدن به کیفیت آب است، انجام می‌پذیرد. فرآیند درست و صحیح در تصفیه آب‌های صنعتی براساس نوع تحلیل آب ورودی و نوع کیفیت آب مورد نظر انتخاب می‌شود. اهداف اصلی استفاده و خرید تصفیه آب صنعتی ، شامل موارد زیر می باشد:

 

  • جلوگیری از رشد مواد بیولوژیک
  • کنترل رسوب گذاری به دلیل وجود املاح مختلف در آب، از جمله نمک
  • از بین بردن باکتری های هوازی و غیر هوازی
  • جلوگیری از خوردگی و از بین رفتن مواد در اثر اکسید شدن

موثرترین روش‌ جهت تصفیه آب صنعتی

بهترین و موثرترین روش برای تصفیه یا شیرین کردن آب‌ در صنعت، استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن است که می‌توانند آبی خالص و عاری از هر نوع املاح مضر و مناسب را برای کاربردهای مختلف فراهم کنند. این دستگاه‌ها با توجه به نوع کاربرد، دارای فناوری‌های مختلفی می‌باشند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  سیستم تصفیه آب صنعتی

فناوری اسمز معکوس (RO):

تکنولوژی اسمز معکوس (RO) فناوری نمک‌زدایی با استفاده از غشای نیمه تراوا می‌باشد. فرایند RO با استفاده از فیلتری به نام ممبران و با استفاده از لایه‌های غشای نیمه تراوای آن صورت می‌گیرد. لایه‌های غشای نیمه تراوا به صورت مارپیچ به دور لوله پلاستیکی استوانه‌ای شکل پیچانده شده‌اند و دارای منافذی می‌باشند که کوچک‌ترین اجزای محلول و جامدات محلول (TDS) آب را حذف می‌کنند. در این روش، آب ناخالص با فشار تامین شده توسط پمپ دستگاه تصفیه آب از ممبران RO عبور کرده و کلیه ناخالصی‌های آن از جمله نیترات و نیتریت، جیوه، سرب و فلزات سنگین، نمک‎‌ها، املاح و رسوبات و سایر ناخالصی‌های موجود در آب از آن حذف شده و آبی خالص و عاری از هر نوع آلودگی تولید می‌شود.

لایه‌های ممبران RO به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر چه به مرکز ممبران نزدیک می‌شوند قطر منافذ آن‌ها کاهش یافته و قادر به حذف کوچک‌ترین یون‌های محلول در آب می‌باشند. جریان آب ورودی به ممبران RO به دو جریان آب تصفیه شده (Permeate) و پساب غلیظ (Concentrate) تقسیم می‌شود. آب تصفیه شده از لوله آب تصفیه در مرکز ممبران عبور کرده و از سمت دیگر ممبران خارج می‌شود. پساب نیز از محفظه خروجی مربوطه در محفظه ممبران خارج شده که یا دور ریخته می‌شود و یا در دستگاه‌های RO چند مرحله‌ای برای تصفیه در مراحل بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، از روش اسمز معکوس استفاده می‌شود.

فناوری اولترافیلتراسیون (UF):

اولترافیلتراسیون یک فرایند غشایی است که تمام میکروب‌ها، مواد کلوئیدی، مواد آلی و ذرات معلق آب را به صورت فیزیکی از بین می‌برد. از فناوری UF در پیش تصفیه دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی برای کاربردهایی استفاده می‌شود که کیفیت و سالم بودن آب در آن‌ها بسیار حساس و دارای اهمیت زیادی می‌باشد. در برخی دستگاه‌های تصفیه آب RO نیز از این روش استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در صورتی به فناوری UF مجهز می‌شوند که آب ورودی به سیستم، جامدات معلق (TSS) زیادی داشته باشد؛ به طوری که پیش تصفیه دستگاه قادر به از بین بردن آن‌ها نباشد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی به روش ABR

در واقع، فیلترهای UF برای حذف باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، با استفاده از اولترافیلتراسیون، نرخ فولینگ (کثیف شدگی) ممبران RO نیز به شدت کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب، استفاده از UF در آب شیرین کن RO، باعث افزایش طول عمر ممبران RO و در نتیجه کارکرد مداوم سیستم و کاهش هزینه‌های دستگاه خواهد شد.

فناوری نانوفیلتراسیون (NF):

فناوری نانوفیلتراسیون یکی دیگر از روش‌های فیلتراسیون غشایی می‌باشد که قابلیت حذف ذراتی با ابعاد بیش تر از ۱ نانومتر را دارد. این فیلتر مواد کلوئیدی، پلیمرها، مواد معلق و پروتئینی را از آب حذف می‌کند. فناوری نانوفیلتراسیون قادر به حذف بخشی از یون‌های چند ظرفیتی موجود در آب ورودی است. معمولا کاربرد استفاده از NF در تصفیه آب صنایع لبنی، آب میوه و داروسازی می‌باشد.

 

شرکت رزآب صنعت، از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی و قطعات یدکی آب شیرین کن میباشد . رزآب صنعت با بیش از 10 سال سابقه تخصصی در زمینه افزایش کیفیت آب آشامیدنی و بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص به ارائه خدمات ارزنده در کنار عرضه دستگاه تصفیه آب پرداخته و شما را در انتخاب یک دستگاه مناسب همراهی خواهد کرد.

پیشنهاد میشود برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب با کارشناسان فروش رزآب صنعت تماس حاصل فرمایید تا طبق نیاز شما گزینه های مناسب معرفی گردیده و بهترین محصولات در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد. همچنین می توانید از سایت تخصصی ما در زمینه تصفیه آب نیز دیدن کنید. برای مشاهده سایت کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *